Wednesday, July 1, 2009

Cuti . Kerja . Belajar

Cuti sem yang panjang sangat membosankan.
Tidak tahu mahu buat apa. Tidak tahu juga arah tuju.
Akhirnya aku di suruh bekerja.

Apa terjadi sebenarnya?
Memulanya abah suruh aku pergi kerja. Dan memulanya juga abah letak aku di sebuah arkitek firm kepunyaan kawannya kerana katanya, kawan nya itu asik bertanyakan tentang keadaan pelajaranku.
Aku dengan perasaan berat hati pun pergilah.
Tapi dalam studio mereka sangat padat. Penuh dengan pekerja+student yang dtg buat praktikal.
Padat sehingga aku tataw nk duduk kat mane lg.
Bile balik je, aku btaw abah, "adik xnk pegi ke sana lagi".
Abah : "but why?"
Aku : "sangat padat.tataw nk duduk mane pon.why don't i work with u? hehe"
Abah : "i don't have any work to give to u"
Dan akhirnya abah bawak aku pegi officenya.

Apa terjadi di situ?
Bila tiba ja di sana, everybody call him "ABAH" too. Terkejut aku.
Macam semua yang ada kat situ menjadi anaknya. Tanda ikatan yang mesra barangkali.
Dan aku di suruh duduk di situ.
Belajar di situ
Kerja di situ
Tolong-menolong di situ.
Semuanya di situ.
Hampir setiap hari aku pergi sana.
Tapi x mcm org lain.
Kul 9 aku pegi, kul 1 aku angkat kaki la nak balik.
Kate je kul 9. Tapi hakikatnya, kul 10 baru lah smpai sana.
Mcm kata Napi, "standard la kalo viva putih lambat" (lalala)

Mereka ajar aku autocad, sketch up & photoshop.
Aku dah tahu nk gunakannya skit2. Cuma agak tidak mahir.
Ketiga-tiga tu wajib di ketahui penggunaannya bagi seseorang yg ingin bergelar arkitek.

Autocad?
2D . Biasenya org guna utk buat plan, perspective & section.
Macam2 lagi boleh dibuat seperti electrical layout, sanitary layout & others.

Sketch Up?
Ni dalam bentuk 3D. Memang cantik memang gojes kalo pandai buat sketch up. Semuanya nampak real.
According to bro Hafiz, "Student2 UiTM skrg ni guna sketch up. Tapi kalo tanye pasal autocad, sumenya garu kepala".

Photoshop?
Sebagai touch up pada sketch up yang telah siap.

Aku dapat gaji ke?
Lebih sesuai jika di beri nama 'elaun'. Yep, aku dapat elaun sebagai gaji sepanjang aku di sana.
Bolehlah wat shopping keke.
Bukan org lain pon yang kasi. Tapi abah aku sendiri.
Betapa aku x nak guna duit elaun aku sikit pon, sehinggakan nak beli gula-gula sebijik pon aku mintak claim hehe.

Semalam 30th June 2009 genap sebulan aku disuruh belaja sambil kerja di office ayah ku.
Semalam merupakan last day aku di sana.
Semalam juga 1 office di jamu KFC sebagai tanda terima kasih dari kami untuk mereka.
Kerana sudi menerima penambahan kehadiran aku di situ.

Antara tenaga pengajar (mereka dipaksa bergambar haha)

Pc yang aku guna (credit to Bro Hafiz)

Note: Jutaan terima kasih kepada warga PRRK (Projek Rumah Rakyat Kelantan). Jumpa lagi ~

No comments:

Post a Comment